طرح درس تربیت بدنی
دراين راستا راهكارهايي براي استفاده همكاران ارائه مي گردد:
1- طرح درس: براي تدريس خوب بايد طرح درس جامع و كاملي داشت، براي نوشتن يك طرح درس خوب بايد مراحل نوشتن طرح درس را بر طبق اصول جديد رعايت كرد كه آن شامل موارد زير مي باشد:
الف) سرفصل طرح درس: كه شامل موارد زير است.
نام درس: مدل كلاس: كلاس: مجري:
موضوع درس: تعداد فراگيران : مدت اجرا: تاريخ:
ب) اهداف طرح درس : كه شامل اهداف كلي و اهداف رفتاري مي باشد كه اهداف كلي مي تواند در سه حيطه ي شناختي، عاطفي و رواني حركتي تنظيم شود كه بر اساس درس مورد نظر اهداف مشخص مي شود.
اهداف رفتاري: اهدافي راكه در پايان تدريس فراگير بايد بتواند به آن ها دست يابد و به طريق عملي ، شناختي و يا عاطفي در فراگير آن ها را جستجو كرد را گويند كه باز هم در حيطه هاي مختلف آموزشي قابل تنظيم است.
ج) روش تدريس: با توجه به اهداف تعيين شده براي درس مورد نظر بايد بررسي كرد و روش يا الگوي مناسبي را براي رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده انتخاب كرد و بايد توجه داشت كه با كدام روش فعال آن تدريس بهتر صورت مي گيرد . مثلاً از روش استقرايي در زمينه دروسي كه مطالب آن قابل دسته بندي هستند مي توان بهره جست.
د) رسانه هاي آموزشي: بر اساس آن روشي كه براي تدريس به كار گرفته مي شود بايد وسايل مورد نياز را تهيه نمود مانند كارت هاي آموزشي، تابلو وايت برد، تخته سياه ، ماژيك ، ضبط صوت ، فيلم ويدئويي و ...
ح) مراحل اجراي تدريس:
الف: مهارت هاي قبل از تدريس كه خود شامل چند بخش مي شود:
ب: ارزشيابي آغازين ( تشخيصي)
ج: آماده سازي
الف: فعاليت هاي مقدماتي : كه شامل سلام و احوالپرسي ، دقت در وضعيت جسمي و روحي و حضور و غياب و بررسي تكاليف ، بيان مناسبت روز و ... مي شود كه اصولاً 1 الي 2 دقيقه بيشتر طول نمي كشد.
ب: ارزشيابي آغازين (تشخيصي) : كه ضمن آگاهي دادن به معلم در زمينه ي نقطه آغاز تدريس مي تواند آمادگي كلاس را براي پذيرش مطالب جديد تعيين كند.
ج: آماده ساز ي: براي كاشت دانه بايد ابتدا زمين را آماده ساخت. براي پذيرفتن مطالب جديد هم بايد زمينه و انگيزه هايي را در فراگيران ايجاد نمود كه مي تواند اين كار به شكل هاي مختلفي صورت پذيرد مانند طرح يك سؤال:
2- مهارت هاي حين تدريس يا ارائه ي درس: كه در اين مرحله معلم فعاليتي را همراه با فراگيران انجام مي دهد و با انجام يك كار گروهي به سوي اهداف از پيش تعيين شده حركت نموده و پس از طي مراحلي البته بسته به روش يا الگويي كه به كار گرفته شده به آن اهداف دست مي يابد.
3- مهارت هاي پس از تدريس كه خود شامل سه بخش مي شود:
الف: جمع بندي و نتيجه گيري
ب: ارزشيابي تكويني
ج: تعيين تكليف
الف: جمع بندي و نتيجه گيري:در اين مرحله معلم با همراهي فراگيران و توسط خود آن ها به يك جمع بندي از مطالب تدريس شده دست مي يابد و در صورت ناقص بودن اطلاعات ، معلم خود آن را كامل مي نمايد.
ب: ارزشيابي تكويني: معلم براي اطمينان خاطر از اينكه آيا مطالب تدريس شده را فراگيران ياد گرفته اند يا نه ؟ دست به ارزشيابي زده كه مي تواند به صورت سؤال و جواب كتبي يا شفاهي يا انجام آزمايش و يا شكل هاي ديگر صورت پذيرد.
ج: تعيين تكليف: در پايان درس معلم براي دروني شدن مفاهيم و كاربرد آن ها در امور زندگي تكاليفي در زمينه هاي خلاقيتي ، بسطي، عمومي و به شيوه اي كه هم انفرادي و هم گروهي بتوانند انجام دهند در قالب و شكل هاي مختلف براي دانش آموزان تعيين مي كند و از آن ها مي خواهد كه طبق استعداد و توانائي هاي خود تكاليف را انجام دهند.
مسائلي كه يك معلم بايد حين تدريس مد نظر داشته باشد.
- از بدو ورود خوشرو اما جدي و كوشا باشد.
- در توزيع صدا و نگاه و حضور خود در كنار فراگيران مساوات را رعايت كند.
از تشويق براي تحريك بيشتر دانش آموزان استفاده كند و بيشتر سعي نمايد تا از تشويق هاي غير مادي بهره جويد زيرا تشويق هاي مادي كم كم ارزش خود را از دست مي دهد و فراگيران را پر توقع مي سازد.
- بين مطالب تدريس شده و زندگي واقعي فراگيران ارتباط منطقي بر قرار سازد.
- از تجربيات قابل لمس و قبول دانش آموزان براي بهتر فهميدن دروس كمك بگيرد.
- صداي او متغير باشد و ساختار دستوري جملات را رعايت كند تا باعث جلب بيشتر فراگيران گردد.
- از كتاب درسي به عنوان يكي از بهترين وسيله هاي آموزشي استفاده كند و فراگيران را به استفاده هر چه بيشتر از آن تشويق نمايد.
- فراهم آوردن موقعيت مناسب جهت انديشيدن دانش آموزان و به كار انداختن قوه تفكر و خلاقيت در فراگيران بايد جزء مهم ترين اهداف باشد.
- به تفاوت هاي فردي فراگيران در امر آموزش توجه جدي داشته باشد.
- از وسايل كمك آموزشي مناسب در زمان مناسب استفاده نمايد نه آنكه مقدار زيادي وسايل كمك آموزشي به كلاس آورده ولي حتي فرصت نگاه كردن آن ها را هم به فراگيران ندهد.
- در كار خود ابداع و نوآوري داشته و سعي كند با روش هاي جديد هر چند ساده تدريس خود را به اجرا در آورد.
- مطالب خود را به روز نمايد و از لحاظ علمي و ادبي آن ها را در حد مطلوبي ارائه نمايد.
- زمينه هايي را جهت كشف اصول و مفاهيم و قواعد اصلي درس براي فراگيران فراهم نمايد نه آن كه آن ها را مستقيماً و به راحتي در اختيار آن ها قرار دهد.
- ارزشيابي تكويني او از اهداف رفتاري تعيين شده ي او سرچشمه گرفته باشد ، نه مسائل جزئي و پيش پا افتاده و بي ارزش.
- فراگيران را به تشكيل گروه ها و كارهاي مشاركتي تشويق نمايد واز دست گذاشتن روي افراد خاص مثل سرگروه يا نماينده خود داري نمايد.
- براي ايجاد انگيزه جهت ارائه ي درس جديد راهبردهاي مناسبي را كه مختصر و كوتاه و مفيد باشد به كار گيرد.
- مدل قرار گرفتن فراگيران در كلاس با اجراي روش تدريس هماهنگي داشته باشد.
- در ارائه تكليف استعداد و توانائي هاي كلاس را در نظر گرفته و ضمن ارائه تكاليفي كه باعث پرورش خلاقيت وعلاقه مندي بيشتر آنها به درس مي شود، تلاش كند تكاليف را در كلاس معين كند كه نه سطح دشواري آن پايين يا بسيار بالا باشد به طوري كه در حد توان فراگير باشد و روح پژوهش و تحقيق را در فراگيران پرورش دهد.
- كلاس او بايد داراي نظم و انضباط مناسبي باشد و سعي نمايد كه نه كلاس آن چنان خشك و خسته كننده باشد و نه در اثر بي نظمي دچار هرج ومرج شود.
- سعي در تقويت مهارت هاي اجتماعي فراگيران نمايد و تلاش كند با گوش دادن به صحبت هاي فراگيران وهمفكري آن ها زمينه تعامل اجتماعي را در آن ها به وجود آورد.
- در جهت شادابي و طراوت كلاس درس ضمن به كارگيري روش هاي فعال كه جذاب و دلچسب باشد سعي در بر نشاط نمودن كلاس به وسيله بيان قصه ها و پند ها و اشعار و ... بنمايد.
- معلم بايد ظاهري آراسته و مرتب داشته باشد وآن چنان رفتار كند كه الگوي مناسبي براي فراگير باشد.
- براي پرورش و تربيت ديني و اجتماعي فراگيران به بيان مناسب ها و موقعيت هاي خاص تاريخ جامعه پرداخته و آن را در حد امكان به درس مربوطه ربط داده واهميت آن موضوع را گوشزد نمايد.
- در پاسخ به سؤالات فراگيران صبور و بردبار باشد و به طور عادلانه به سؤالات آن ها پاسخ گويد تا حس كنجكاوي و پرسشگري آنان را تقويت نمايد.
طرح درس سندی است که اجزای مختلف فرآیند آموزشیِ فعال برای مشارکت دانشآموز به منظور دستیابی به اهداف آموزشی را ترسیم میکند. طرح درس ساختاری سازمانیافته برای تدریس و نقشهای کلی برای هدایت فعالیتهای آموزشی است و در آن مفاهیم، اهداف، فرصتهای آموزشی و روشهای ارزیابی یک درسِ مشخص، بیان میشود. در یک طرح درس مجموعه فعالیتهایی که معلم از پیش برای رسیدن به یک یا چند هدف آموزشی ویژه تدارک میبیند، پیشبینی و تنظیم شده است و معلم با کمک طرح درس میتواند فعالیتهای ضروری آموزشی را به ترتیب و در مراحل و زمانهای مشخص و به شیوهای منطقی پیش ببرد.
طرح درس یکی از اساسی ترین موارد یک برنامه ریزی موفق است. طرح درس، ضمن قابل انعطاف بودن باید تامین نیازهای ضروری و حیاتی کودک و رشد فردی و اجتماعی را نیز مد نظر قرار دهد. تهیه طرح درس نیاز به صرف وقت، دقت و مطالعه دارد و این صرف وقت و دقت، نتایج بسیار ارزشمندی به همراه خواهد داشت. زیرا اگر طرح درس سنجیده و حساب شده باشد، درهای موفقیت را در راه انجام دادن رسالتی که بر دوش معلمان نهاده شده است خواهد گشود.
در طراحی و برنامه ریزی مواد درسی لازم است معلمان تربیت بدنی توالی بخشها و حدود هر درس روزانه و روابط جلسه های آموزشی را با هم مشخص سازند. از این لحاظ آنها باید کار سالانه خود را همچون مجموعه ای کلی در نظر گیرند و سرفصلهای آموزشی را در حیطه های مختلف مهارتی و دانشی در پایه های مختلف تقسیم نموده و طرح درس روزانه را برای هر موضوع براساس نمونه طرح درس کلی سالیانه تنظیم کنند.
طرح درس می تواند بر اساس بازه زمانی و حجم مطالب مورد نظر جهت تدریس تقسیم بندی شود:
طرح درس سالانه (دانلود نمونه طرح درس سالانه)
طرح درس نیم سال (دانلود نمونه طرح درس نیمسال)طرح درس ماهانه
طرح درس هفتگی
طرح درس روزانه (دانلود نمونه طرح درس روزانه)
طرح درس برای رشته ورزشی (دانلود نمونه طرح درس)
link:
http://varzeshashtari.blogfa.com/post/20
http://varzeshashtari.blogfa.com/post/21
http://varzeshashtari.blogfa.com/post/22
http://varzeshashtari.blogfa.com/post/23
http://varzeshmadaressaman.blogfa.com/post-109.aspx
هندبال:
جلسه | موضوع درس | روش اجرا | تعريف ضربه | نكات اصلي | اشتباهات رايج |
1 | آشنايي با توپ | - دانش آموزان با دردست گرفتن توپ و آشنا شدن با حجم و اندازه و وزن توپ آنرا به سمت بالا پرتاب كرده و دريافت مي كنند. - توپ را بر روي زمين قل داده و دوباره مي گيرند . - توپ را دور كمر چرخانده ... دور زانوها چرخانده . - توپ را با يك دست گرفته و به همه جهات بچرخانند. |
| - بهتر است كه توپ به تعداد دانش آموزان موجود باشد . - دانش آموزان از لباس مناسب ورزشي استفاده كنند ( بلوز و شورت ورزشي ) - توپ ها از وضعيت استاندارد برخوردار باشد ( سايز توپ براي رده سني دبيرستان 2 باشد ) |
|
2 | آموزش دريبل | - با آرنج خم توپ را بطرف زمين هل داده شود. - از مفصل مچ دست و آرنج بيشتر بايد استفاده شود. - با هردو دست حركت انجام شود. ارتفاع توپ بايد كنترل شود كه توپ پس از برگشت از زمين تا حد كمر بالاتر نيايد. - به دانش آموزان توصيه شود كه آنها رو به بالا و به توپشان نگاه نگنند. - از حالت نشسته به توپ ساكن ضربه زده و توپ را از زمين بلند كنند با ( دريبل زدن ) - دريبل آموزش داده شده را در حالت دويدن اجرا كنند. | رد و بدل كردن توپ مابين زمين و دست بازيكن | - توپ جلوتر از بدن به زمين برخورد كند . - دانش آموزان به توپ نگاه نكنند. | - ضربه زدن به توپ - نگاه كردن به توپ - با دو دست دريبل نزنند - محل توپ - پس از قطع دريبل دوباره اقدام به دريبل كردن |
جلسه | موضوع درس | روش اجرا | تعريف ضربه | نكات اصلي | اشتباهات رايج |
3 | آموزش پاس و دريافت | - دانش آموزان دو به دو روبروي يكديگر ايستاده و هر دو نفر يك توپ در اختيار داشته سپس با دست قوي تر و گذاشتن پاي مخالف در جلو اقدام به ارسال توپ به طرف يار خود مي كند. - از چرخش كمر، كتف ، آرنج و مچ دست استفاده مي شود . - توپ بايد مسير مستقيم و بدون قوس به طرف سينه يار ارسال شود . - مچ دست در انتها بايد شكسته شود و دست به دنبال توپ كشيده شود ( ادامه حركت ) - دست مخالف در هنگام پاس به طرف عقب حركت كند . | رد و بدل شدن توپ مابين دو نفر به منظور زودتر رسيدن به دروازه حريف | - دست و پاي مخالف - رعايت اصل - كشيدن شدن دست به دنبال توپ | توپ به سمت سينه يار هدايت نمي شود. |
| دريافت كردن | - دريافت با هردو دست به طوري كه شست ها در پشت توپ قرار گرفته و بقيه انگشتان باز مي باشد. - در هنگام دريافت كردن يك پا به سمت عقب حركت كرده وتوپ را دريافت مي كنيم .
| كنترل مستقيم و گرفتن توپ | - فاصله دو دست از همديگر خيلي زياد نباشد كه توپ در هنگام دريافت كردن از دست رها شود. | ثابت ايستادن و حركت نكردن به سمت عقب در هنگام دريافت توپ |
جلسه | موضوع درس | روش اجرا | تعريف ضربه | نكات اصلي | اشتباهات رايج |
4 | انواع پاس | 1- پاس سرعتي ( كوتاه) 2- پاس قوسي ( بلند ) 3- پاس زميني پاس سرعتي - دانش آموزان دو نفر دونفر به فاصله 4 متر روبروي همديگر ايستاده و توپ را مستقيم به طرف سينه يار پرتاب كرده - دانش آموزان دو نفر دونفر در طول زمين هندبال حركت كرده و در حين راه رفتن به يكديگر پاس كوتاه مي دهند اين تمرين در برگشت با دست مخالف اجرا مي شود . پاس قوسي - در روي خطوط طولي زميني دانش آموزان مي ايستند و توپ را با قوس زياد به طرف يكديگر پرتاب مي كنند ( فاصله 20 متر) پاس زميني - به فاصله 6 متر روبروي يكديگر ايستاده وتوپ را در يار روبرو به زمين زده به طوري كه توپ مستقيم به طرف سينه يار هدايت شده و دريافت شود . | رد و بدل شدن توپ مابين دو نفر |
مسير توپ كاملاً مستقيم و موازي با زمين باشد .
قوس توپ به اندازه كافي و متناسب با فاصله دو يار از همديگر باشد .
توپ حتماً در فاصله يار به زمين برخورد كند.
| توپ به سمت سينه يار هدايت شود و دريافت ناقص انجام گيرد |
جلسه | موضوع درس | روش اجرا | تعريف ضربه | نكات اصلي | اشتباهات رايج |
5 | مابقي پاسها | 4- پاس پشت 5- پاس بالاي سر 6- پاس مچ پاس پشت - فراگير توپ را بوسيله پنجه ها در اختيار گرفته پشت كمر برده و با حركت مج دست به سمت داخل توپ را به ياري كه به موازات خود ايستاده است مي فرستد. پاس بالاي سر اين نوع پاس در هندبال امروزه متداول نيست .
پاس مچ -فراگير با چرخش خارجي مچ دست به اندازه 180 درجه به سمت خارج بدن توپ را به بازيكن كناري خود مي فرستد.
| رد و بدل شدن توپ مابين دو نفر |
مسير موازي با زمين حركت كند .
توپ موازي با زمين حركت كند.
| توپ به سمت پاي بازيكن پاس داده مي شود.
توپ از مسير اصلي خود منحرف شده و به سمت بالاتر يا پايين و يا طرفين حركت كند |
نكته : در تمام انواع پاسها فراگير با هر دو دست تمرين كند .
موضوع درس | روش اجرا | تعريف ضربه | نكات اصلي | اشتباهات رايج |
انواع شوتها الف) شوت ثابت | - فراگير توپ را دردست گرفته پاي مخالف دست پرتاب را جلوتر گذاشته و با چرخش كمر به سمت عقب توپ را به سمت عقب برده و دست كاملاً باز و با چرخش سريع كمر و قدرت كتف توپ را به طرف روبرو پرتاب مي كند. - با هردو دست تمرين شود . | پرتاب سريع توپ به سمت دروازه حريف براي كسب امتياز | قدرت در شوت سرعت در شوت دقت در شوت | - رها شدن توپ از پهلو بطوري كه دست توپ را تا آخرين لحظه هدايت نكند. - حركت آرنج از سمت پايين به طرف جلو |
ب ) شوت سه گام | - ابتدا بازيكن بدون توپ ايستاده و با توجه به دست پرتاب آموزش سه گام كه براي دست راستي ها چپ – راست –چپ و براي دست چپي ها راست –چپ – راست مي باشد را تمرين مي كند . بهتر است جاي پاي فراگير را در ابتدا علامت گذاري كرده و خود فراگير با خواندن چپ پا راست –چپ – راست پرش كرده و تمرين كند سپس اين حركت با توپ انجام گيرد. | پرتاب سريع توپ با استفاده از گامها و پرش به سمت دروازه حريف براي كسب امتياز | - قدرت در شوت - سرعت در شوت - دقت در شوت | - رانينگ كردن - كمتر از سه گام برداشتن يعني روي پاي موافق بلند شدن |
ج ) شوت در حال حركت | فراگيردر حال حركت و دويدن باشد و توپ را گرفته و بدون اينكه پرش كند در همان حال توپ را به سمت دروازه شوت مي كند. | پرتاب توپ به سمت دروازه حريف بدون پرش |
| رانينگ كردن |
د ) شوت | اين شوت براي بازيكنان خط و همچنين در موقع پرتاب پنالتي استفاده مي شود به اين صورت كه بازيكن پاي مخالف را جلو قرارداده و در موقع پرتاب بدن را به سمت جلو خم كرده و با حالت شيرجه به طرف زمين حركت مي كند و در اين موقع قبل از اينكه دستها تكيه گاه بدن بروي زمين شود توپ را رها مي كند. | پرتاب توپ به سمت دروازه حريف بدون پرش | شيرجه زدن پس از رها شدن توپ | قبل از رها شدن توپ از دست بازيكن خود را به داخل محوطه دروازه بيندازد |
موضوع درس | روش اجرا | تعريف ضربه | نكات اصلي | اشتباهات رايج |
هـ ) شوت زير |
- فراگير بجاي اينكه توپ را بطور معمول شوت كند دست را به سمت پايين برده بطوري كه بدن نيز كمي به سمت پايين خم شده و حدوداً از نزديك زانوي بازيكنان حريف توپ را به سمت دروازه روبرو پرتاب مي كند. - در مواقعي كه دفاع بلند قد بوده و زدن شوت پرشي و شوت روي سر مشكل مي باشد اين نوع شوت استفاده مي شود .
| پرتاب توپ به سمت دروازه حريف و كسب امتياز | فريب دادن مدافعين به طوري كه ابتدا شوت بالاي سر را نشان داده و سپس خيلي سريع خم شده و شوت زير را اجرا مي كند . |
|
منبع:
http://kahrizakgroup.blogfa.com/post-60.aspx
و
http://mohamadzade.persianblog.ir