انسان از نظر خلقت برترین مخلوقات است که در نتیجه تربیت جسمی و روانی می تواند به مرحله کمال دست یابد. سلامت جسمانی، حتی برای یک زندگی عالمانه و عابدانه لازم است و تربيت بدني مي تواند بخشی از رسالت حفظ حیات زیستی انسان را بر عهده بگيرد، حفظ سلامتی ابعاد مختلفی دارد و بخشی از آن از طریق فعالیت بدنی و حرکت تامین می شود . هر جا که زندگي وجود دارد، حركت هم هست ، حرکت حاصل تعامل پیچیده وبرآیند هماهنگی های جسم و ذهن و روح وروان فرد است .تربیت بدنی از اولین و قدیمی ترین مواد درسی تعلیم و تربیت است که از طریق آموزش فعالیت های حرکتی و ورزشی نقش عمده ای در تربیت کودکان و جوانان پیدا کرده است که در نبودآن تعادل و هماهنگی لازم در جسم و روح از بین می رود. عبادت، مطالعه ،تفكرو غيره از اعمال و فعاليت هايي هستند كه به دريافت انرژي از جسم نياز دارند و درعوض انرژي هاي ديگري نيز به ذهن و روح و روان يادگيرنده مي دهند. بدن وجسم براي تامين انرژي انواع فعاليت هاي آدمي به تندرستي و سلامت عملکرد دستگاه هاي مختلف بدن نياز دارد كه آنهم از طريق فعاليت بدني ونمود عيني آن يعني حركت ،تحقق مي يابد.

از نظراجتماعی تربیت بدنی ، بخشی از تجارب عاطفی و اجتماعی دانش آموز را تشکیل می دهدکه به شکل حرکت و بازی ، نمود پیدا می کند. تربیت بدنی نه فقط نیاز به تعامل و تماس اجتماعی را برآورده می سازد ، بلکه در ایجاد ارزش های مربوط به زندگی خوب و متعادل نیز سهیم است. آموزش اصول سلامتی و تندرستی، بخشی از تجربه آموزشی و اجتماعی یادگیرنده است . تربیت بدنی در ایجاد فرهنگ توجه به سلامتی و گذران صحیح اوقات فراغت ،سهیم است . بنابر این دستیابی به وضعیت بدنی سالم، متناسب وآماده و شرکت در فعالیت های گروهی واجتماعی ، بخشی از تربیت اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که از طریق برنامه تربیت بدنی و ورزش مدارس، تعمیم وگسترش می یابد.

یکی از ارزش های مهم در زندگی ، رسیدن به " زندگی مطلوب [1]" است . يکی از روش های نیل به اين ارزش مهم، حفظ سلامتی و تربیت بدنی است .

امروزه ،کم تحرکی ناشی از زندگي ماشینی و ... زمينه ساز بروز برخي از ناهنجاريهاي عضلاني – اسكلتی ، اضافه وزن و كاهش حجم تنفسي در دانش آموزان شده است . چاقي به ویژه در کودکان یکی از دلایل مهم و شایع بيماري ها از جمله بيماريهاي قلبي عروقي مي باشد كه علاوه بر تهديد سلامت عمومي دانش آموزان هزينه هاي درماني گزافي را بر جامعه تحميل مي كند لذا ،توجه به تربیت بدنی و آموزش شيوه زندگي فعال به عنوان عامل پیشگیری نه تنها هزینه های درمان را کاهش می دهد بلکه از پیدایش ناهنجاری های عضلاني - اسكلتي جلوگیری به عمل می آورد. از طرفي ديگر با استناد به يافته هاي پژوهشي و ارتباط مثبت پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با فعاليت هاي جسماني ، ضرورت توجه به تربيت بدنی مدارس اهمیت دوچندانی یافته است .

حوزه ی یادگیری تربيت بدني از فعاليت بدني و حركت بطور مستقيم براي توسعه سلامت جسماني،روحي و رواني و اجتماعي دانش آموز سود مي برد.در تحقيقات متعددي كه درزمينه اثرات فعاليت بدني منظم صورت گرفته آثار مثبتی در ابعاد معنوي واعتقادي، جسماني،روحي و رواني ، اجتماعي- تربيتي دانش آموزان مشاهده شده است . با فعاليت هاي بدني و حفظ سلامت بدن، دانش آموزان ، ضمن ادای تکلیف الهی نسبت به بدن خود، درعبادت ، کار و خدمت به جامعه توفیق بیشتری حاصل می كنند. با استفاده از يك برنامه تمريني در مهارت هاي مختلف حركتي و ورزشي مي توان به فوايد جسماني از قبيل كاهش ضربان قلب ، ارتقاء آمادگي قلبي _ تنفسي ،تنظيم بهينه متابوليسم ، افزايش دامنه حركتي مفاصل وافزايش قدرت و استقامت عضلاني و... در دانش آموزان دست يافت.

تربيت بدني داراي اثرات مثبتي دربعد رواني از قبيل كاهش اضطراب و فشار رواني ،كاهش افسردگي و پرخاشگري و افزايش اعتماد بنفس، عزت نفس ، خود پنداره مثبت ، شادابي و نشاط در دانش آموزان است. دربعد اجتماعي نيز تربیت بدنی باعث ارتقاء روابط اجتماعي ، مسئوليت پذيري،هدايت و رهبري ،كارگروهي ، اميد به آينده و اميد به زندگي آنان مي شود . برنامه درسي تربيت بدني بنا به مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش در سه دوره تحصيلي ( هفته اي دو ساعت ) فرصت مغتنمي براي رشد و تكامل متعادل ومتوازن ابعاد جسماني ، شناختي و عاطفي دانش آموزان از طريق فعاليت هاي بدني و حركتي ، با رعايت استانداردهاي تندرستي و موازين فرهنگي و اخلاقي است. تهیه چنین برنامه ای باید تابع قوانین علمی باشد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری به عمل آید. برنامه درسي تربيت بدني در مدارس هدایت چنین برنامه هایی را عهده دار است و به فراخور زمان، مکان ومخاطب خویش طرح های مورد نیاز را فراهم می آورد.

جدول اهداف تفصيلي برنامه هاي درسي تربيت بدني دوره ابتدايي

عرصه‌ها

عناصر

رابطه با خويشتن

رابطه با خدا

رابطه با خلق خدا (ساير انسان‌ها)

رابطه با خلقت

تعقل و تفكر

1/1- تفکردر خصوص کارکرد اندامهای حرکتی ونحوه تقویت آنها

1/2- انديشيدن در مورد نعمت سلامتي به عنوان يك موهبت الهي

1/3- تفكر و انديشه در مورد توانایيهای جسماني اعضای خانواده ، خود وهمسالان

1/4-كشف امكان فعالیت ورزشي در محيط‌

ايمان و باور(نگرشي)

1/5- توجه به رعایت اصول ایمنی وبهداشت ورزشی

-علاقه به ارتقاء تواناییهای جسمانی

7/1-توجه به نعمت سلامتی به عنوان هدیه الهی

8/1- علاقمندی به رعایت اصول کارگروهی درفعالیتهای ورزشی

-علاقمندی به شرکت دربازیهای گروهی

9/1- توجه به رعايت مسايل بهداشتي در محيط‌هاي ورزشي

علم

10/1-آشنايي با حركات پايه

-آشنایی با وضعیت های صحیح بدنی در امور روزمره زندگی

11/1-كسب آگاهي در ارتباط با سلامت جسماني

12/1-آشنايي با قابلیتهای‌جسماني-حرکتی خويش

14/1-آشنايي باانواع بازي، بازي‌هاي ورزشي

-آشنایی با مفاهیم ادراکی – حرکتی

16/1-آگاهي از رفتارهاي مناسب اخلاقی در فعاليت‌هاي ورزشی

18/1-آشنايي با وسايل ورزشي، نحوة تهيه، كاربرد و نگهداري آن‌ها

عمل

19/1- حفظ و توسعة آمادگي حركتي و جسماني خود

20/1- مهارت در اجراي بازی ها، بازي‌هاي ورزشی وبومی

21/1-مهارتهای مقدماتی ورزشی

22/1- مهارت در اجراي حركات بنيادي

23/1-انجام تمرینات بدنی مناسب برای حقظ وضعیت صحیح بدنی در امور روزمره زندگی

24/1- جمع‌آوري اطلاعات مرتبط با سلامت، بهداشت فردي و فعاليت بدني

26/1-توانايي در برقراري ارتباط مناسب با ديگران درفعالیتهای ورزشی

27/1- تلاش در جهت حفظ و نگهداري محيط‌هاي بازی به عنوان مكان‌هاي گذران اوقات فراغت

28/1- تلاش در جهت استفاده از منابع و امكانات محيطي در جهت حفظ و توسعه سلامت جسماني و حرکتی

اخلاق

29/1-داشتن روحیه همكاري درفعالیتهای ورزشی

30/1- پذيرش اشتباهات

وتلاش در جهت اصلاح رفتارخویش

31/1- علاقه به شرکت در بازیهای ورزشی خارج از مدرسه

34/1-رعایت ارزشهای اخلاقی در فعالیتهای ورزشی

35/1-احساس مسئولیت درجهت حفظ ونگهداری وسایل وامکانات ورزشی

اهداف برنامه درسي تربيت بدني دوره ابتدایی:

الف : عنصر علم ( حیطه شناختی)

الف -1: آشنایی با حرکات پایه

الف -2: کسب آگاهی در ارتباط با سلامت جسمانی

الف -3: آشنایی باقابلیتهای جسمانی –حرکتی خویش

الف -4: آشنایی بامفاهیم ادراکی –حرکتی

الف -5: آشنایی بابازی ،بازیهای بومی وورزشی

الف -6: آگاهی از رفتارهای مناسب اخلاقی درفعالیتهای ورزشی

الف -7: آشنایی باوسایل ورززشی،نحوه تهیه ،کاربرد و نگهداری آنها

الف -8: آشنایی باوضعیت های صحیح بدنی درامورروزمره زندگی

ب:عنصرعمل(حیطه مهارتی)

1-حفظ وتوسعه آمادگی حرکتی وجسمانی خود

2-مهارت دراجرای بازیها،بازیهای بومی وورزشی

3-مهارتهای مقدماتی ورزشی(مادر،رایج آموزشگاهی)

4-مهارت دراجرای حرکات بنیادی(پایه،ترکیبی وپیچیده)

5-جمع آوری اطلاعات مرتبط باسلامت،بهداشت فردی وفعالیت بدنی

6-توانایی دربرقراری ارتباط مناسب با دیگران درفعالیت های ورزشی

7-تلاش در جهت حفظ ونگهداری محیط های بازی به عنوان مکان های گذران اوقات فراغت

8-تلاش در جهت استفاده از منابع وامکانات محیطی در جهت حفظ وتوسعه سلامت جسمانی وحرکتی

ج:عنصر ایمان وباور،اخلاق(حیطه نگرشی)

1- علاقه به حفظ وارتقای تواناييهاي جسمانی

2- توجه به نعمت سلامتی به عنوان هدیه الهی

3- علاقه مندي به رعايت اصول كار گروهي در فعاليت هاي ورزشي

4- علاقه مندي به شركت در بازي هاي گروهي داخل و خارج مدرسه

5- رعایت ارزش هاي اخلاقي درفعالیت های ورزشی و تلاش در جهت اصلاح رفتار خويش

6- احساس مسئولیت در حفظ ونگهداری امکانات ورزشی

7- توجه به رعايت اصول ایمنی وبهداشت ورزشی ( فردي ، محيط)

نكته مهم: برنامه درسي تربيت بدني در اهداف ثانويه خود اين قابليت را دارد كه به ساير دروس دوره ابتدايي دررسيدن به اهداف آموزشي كمك كند .( تلفيق با ساير دروس)

رويكرد برنامه درسي تربيت بدني

برنامه درسي تربيت بدني هم سو با برنامه درسي ملي به عنوان بخشي از نظام تعليم و تربيت رسمي ، از مهمترين دروسي است كه مي تواند در مدارس به طور عملي و از طريق حركت با رويكرد هاي ، حفظ و توسعه سلامتي، آموزش مهارت هاي حركتي و ورزشي و آموزش شيوه هاي زندگي فعال و گذران صحيح اوقات فراغت دانش آموزان به تناسب اهداف هر دوره تحصيلي برنامه ريزي شود .

موارد تغییر در برنامه درسی تربيت بدني در راستاي همسو سازي

تغييرات برنامه درسي تربيت بدني دوره ابتدايي( پايه اول ) در راستاي همسو سازي با برنامه درسي ملي بر اساس

اصول زير انجام شده است: توجه به دستورات دين اسلام در پرورش جسم و روان، فرهنگ ایرانی و اسلامی

،تفاوت های فردی، اجتماعی و محیطی ، نیاز های رشدی مخاطبان ،علایق و تنوع طلبی دانش آموزان ،رعایت

نشاط و شادابی ،رشد اجتماعی و اخلاقی، رشد مهارت های تفکر و تحلیل انتقادی.

موارد تغيير عبارتند از: رویکرد برنامه درسی، اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای ارزشیابی

نحوه همسویی برنامه درسی با سند برنامه درسی ملی:

1- رویکرد برنامه درسی: رویکرد قبلی برنامه کسب و حفظ سلامتی و تندرستی از طریق حرکت بوده که هم اکنون به حقظ و توسعه سلامتی، آموزش مهارت های حرکتی و ورزشی و اموزش شیوه های زندگی فعال و گذراندن صحیح اوقات فراغت دانش آموزان به تناسب اهداف هر دوره تحصیلی تغییر یافته است.

2- اهداف برنامه درسی: این اهداف به اهداف برنامه قبلی اضافه شده است:

2-1:آشنایی با قابليت های جسمانی- حركتي خویش

2-2:آگاهی از رفتارهای مناسب اخلاقی در فعالیت های ورزشي

2-3: مهارت در اجرای انواع بازی ها، بازي هاي ورزشي و بومي

2-4: مهارت های مقدماتی ورزشی ( ورزش های مادر، رايج آموزشگاهي)

2-5:توانایی در انجام رفتارهای اخلاقی فردی و اجتماعی

2-6:توجه به نعمت سلامتي به عنوان هديه الهي

2-7:علاقه مندي به رعايت اصول كار گروهي در فعاليت هاي ورزشي

2-8:آشنايي با بازي و بازي هاي ورزش

2-9:آشنايي با وسايل ورزشي ، نحوه تهيه ، كاربرد و نگهداري آنها

2-10:جمع‌آوري اطلاعات مرتبط با سلامت ، بهداشت فردي و فعاليت بدني

2-11:توانايي در برقراري ارتباط مناسب با ديگران در فعاليت هاي ورزشي

2-12: علاقه مندي به شركت در بازي هاي گروهي داخل و خارج از مدرسه

3- محتوای برنامه درسی: افزودن 10 نوع بازی که با توجه به الگوی هدف گذاری برنامه درسی ملی تبیین شده است.

4- راهبرد های یاددهی- یادگیری: در برنامه قبلی از روش های تدریس مکاشفه ای، سنتی و ترکیبی استفاده شده است.هم اکنون روش تدریس از الگوی فرایند محوری تبعیت می کند که به صورت عملی معلم و فراگیر در فرایند آموزش فعال خواهند بود و انتخاب روش تدریس تحت تاثیر عواملی مانند: هماهنگی با اهداف محتوا ، خصوصیات دانش آموزان، توانایی معلمان و امکانات و فضای آموزشی می باشد و ترکیبی از روش های تدریس برای توسعه مهارت های حرکتی و ورزشی مناسب خواهد بود مانند روش بازی ، حل مسئله، مشارکتی و...

5- راهبردهای ارزشیابی: در برنامه قبلی از ارزشیابی کمی و کیفی بوده و بر اساس نمره گذاری اجرا می شد.هم اکنون ارزشیابی درس تربیت بدنی از نوع کیفی (توصیفی) پنج درجه ای عالی، خوب، متوسط، ضعیف وبسیار ضعیف خواهد بود .

6- زمان/ فضا/مواد، وسايل: تفاوت برنامه جدید با برنامه قبل این است که در این برنامه علاوه بر فضای ورزشی داخل آموزشگاه از محیط های متنوع یادگیری همچون طبیعت نیز استفاده می شود.

ارائه يك نمونه الگوی تدریس با توجه به الگوی هدف گذاری:

نام بازي: بيش تر بردار زمان بازي: 8 تا 10 دقيقه

عده ي شركت كنندگان: همه دانش آموزان كلاس

هدف كلي: حفظ و توسعه انعطاف پذيري ، تلفيق با سايردروس ( علوم، رياضي، فارسي و...)

انتظارات يادگيري:

يادگيرنده مي تواند :

-در تمامي عضلات بزرگ بدن ،كشش ايجاد كند.

- با كشش اعضاي بدن خود ( دست و پا) براي رسيدن به هدف تلاش كند.

- فعالانه در گروه همكاري كند.

- با حروف مختلف ، كلمات با معني بسازد.

- نمادهاي اعداد ( 1 تا 5) را تشخيص دهد.

- به شركت در تمرينات انعطاف پذيري علاقه مند شود.

- روحيه همكاري و همياري در گروه را براي رسيدن به هدف تقويت نمايد.

- به قوانين و رعايت نظم و مقررات احترام گذارد.

- اصول ايمني و بهداشت را رعايت كند.

وسايل بازي: فلش كارت هايي در رابطه با حروف الفبا، اشكال حيوانات و زيست گاههاي آنها ، نماد اعداد (1 تا5)

فضاي آموزشي: حياط مدرسه

نحوه استقرار: دو گروه با آرايش صف روبروي هم

روش اجرا: دانش‌آموزان با فاصلة 3 متر در دو گروه به صورت صف روبروي هم در فضاي ورزشي مستقر مي‌شوند. فاصله 3 متر با دو خط به صورت دالاني مشخص مي‌گردد. معلم تصاوير و فلش كارت هاي موردنظر (مرتبط با ساير دروس) كه از قبل طراحي شده را در دالان قرار مي‌دهد. هر گروه با فرمان معلم بايد سعي كند با هرعضوي( دست ها و پاها) از بدن كه مي‌تواند تعداد بيش‌تري از اشيا داخل دالان را بردارد مشروط بر اينكه حتما يك قسمت از بدن خارج از دالان قرار گرفته باشد. با پايان وقت مقرر از سوي معلم، بازي متوقف شده و سپس معلم از دانش آموزان مي خواهد در زمان تعيين شده با استفاده از فلش كارت ها يا تصاويري كه برداشته اند ( مرتبط با دروس ) فعاليت هاي از قبل طراحي شده مانند ساختن كلمات با معني و... به اجرا در آورند. در ادامه بازي براي جذابيت بيش‌تر، معلم مي‌تواند تصاوير و اشيا دالان را تغيير دهد.

ارزشيابي: با توجه به اينكه ارزشيابي در اين پايه از نوع توصيفي است ، معلم در طول اجراي بازي با ابزار مشاهده ،عملكرد دانش آموزان را در اجراي حركات كششي، استفاده از اعضاي بيشتر( دست ها و پاهاي راست و چپ) و دستيابي به فلش كارت هاي بيشتر و رسيدن به اهداف آموزشي دروس مورد نظر ارزيابي مي نمايد.

دراین بازی راهبردهای یاددهی–یادگیری بکارگرفته شده عبارتنداز:

-توجه به یادگیری مشارکتی (تشویق درفعالیت جسمانی) ،همکاری گروهی

-توجه به تجربیات مستقیم وغیرمستقیم( کمک به هم نوع)

عرصه‌ها

عناصر

رابطه با خويشتن

رابطه با خدا

رابطه با خلق خدا (ساير انسان‌ها)

رابطه با خلقت

تعقل و تفكر

تفكر در خصوص كاركرد اعضاي مختلف بدن وكشش در آنها

انديشيدن در مورد نعمت سلامتي به عنوان يك موهبت الهي

تفكر و انديشه در مورد تواناييهاي جسماني خود و دوستان

تفكر و انديشيدن در خصوص طبيعت( حيوانات، درختان،و...)

ايمان و باور

علاقه به انجام تمرينات مختلف كششي در آنها

توجه به نكات اصول ايمني و بهداشت

علاقه به ارتقا توانايي هاي جسماني

توجه به نعمت سلامتي به عنوان هديه الهي

توجه به نكات و اصول ايمني در فعاليت هاي گروهي

علاقه مندي به شركت در بازي هاي گروهي داخل و خارج مدرسه

توجه به رعايت مسايل بهداشتي در محيط‌هاي ورزشي

علم

آشنايي با تمرينات كششي

آشنايي با مفاهيم دروس علوم، رياضي

آشنا يي با حروف و كلمات

آشنايي با قابليت هاي جسماني – حركتي خويش

آگاهي از رفتارهاي مناسب اخلاقي در فعاليت‌هاي گروهي

آشنايي با وسايل ورزشي ، نحوه تهيه و كاربرد و نگهداري آنها

عمل

حفظ و توسعه انعطاف پذيري

مهارت در اجراي بازي هاي ورزشي

- توانايي در برقراري با ارتباط مناسب با ديگران در فعاليت هاي ورزشي

اخلاق

داشتن روحيه همكاري در فعاليت هاي ورزشي

توجه به رعايت نكات اخلاقي در فعاليت‌هاي ورزشي و توجه در جهت اصلاح رفتار خويش

احساس مسئوليت در جهت حفظ و نگهداري وسايل و امكانات ورزشي

جدول اهداف تفضيلي يك واحد يادگيري( بازي 11)



 اهداف عمده تربیت بدنی :

 

1-  هدفهای توسعه و رشد اندامی : منظور از آن ایجاد قدرت جسمانی از راه رشد و توسعه دستگاههای مختلف بدن است یا به عبارت دیگر توجه به این هدف معطوف به نیرومندی و آمادگی جسمانی می باشد .

2-  هدف توسعه و رشد عصبی ، عضلانی ( حیطه روان – حرکتی ) : منظور از آن دور ریختن حرکات اضافی و بیهوده در اجرای مهارتهای بدنی و انجام آن حرکات با تبحر و استادی و زیبایی و ظرافت و با صرف حداقل انرژی ممکن در مرحله اجرا ء

3-  هدف توسعه و رشد تفسیری (حیطه شناختی ) : توسعه و رشد تفسیری در بر گیرنده معلومات ، قضاوتها ، درک و تشخیص و ارزشهایی است که با اجرای فعالیتهای جسمانی همراهند و منظور از آن گرد آوری معلومات ضروری برای پر بار تر کردن زندگی ، توانایی اندیشه و تفسیر و تحلیل شرایط و اوضاعی است که فرد در زندگی روزمره خود دائما با آن مواجه می شود . همچنین معلومات بهداشتی ، پیشگیری از بیماریها ، قوانین و مقررات رشته های ورزشی ، روابط انسانی و غیره نیز در این حیطه قرار می گیرند .

4-  هذف توسعه و رشد فردی ، اجتماعی ( حیطه عاطفی ) : منظور سازگاری فرد با خود و با دیگران و نیز توسعه در رشد معیارهای رفتاری لازم برای یک شهروند خوب می باشد . تعالی این جنبه یکی از خدمات عمده تربیت بدنی به جوامع بشری است .

در این قسنت به طور خلاصه به اهداف تربیت بدنی در دوره های مختلف تحصیلی و هر یک از حیطه های مذکور اشاره می گردد :

 

اهداف درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی

 

حیطه شناختی :

1-   آشنایی با وضعیت های صحیح بدنی درراه رفتن ،ایستادن،نشستن،حمل

     اشیاء

2-   آشنایی با برخی رشته ورزشی رایج آموزشگا هی.

3-   آشنایی با برخی  عوامل ایجاد کننده صدمات ورزشی و نحو ه ی پیشگیری

      از آنها

4-   آشنایی باآمادگی جسمانی وحرکتی و برخی از آزمو نهای آن.

5-   آگا هی از اصول اساسی  بهداشت ورزشی؛

6-   شناخت قا بلیت ها و محدودیت های حرکتی .

7-   آشنایی با اصول مبانی تربیت بدنی در حد د بستان.

 

حیطه روان - حرکتی:

1-    توانایی انجام مهارتهای بنیادی (حر کات انتقا لی-حر کت غیر انتقالی –حرکات مها رتی)به شکل صحیح.

2-    کسب توانا های ادراکی –حر کتی   در پاسخ به  محرک های مختلف و متنوع.

3-  مهارت در برخی شیرین کاری ها و حرکات ریتمیک(حرکات تعادلی ،تقلیدی،تشبیهی،ابداعی مر بوط به رشته های ورزشی).

4-    مهارت در انجام تمرینات آمادگی جسمانی وتندرستی؛

5-    توانایی اجرای مهارتهای اولیه رشته های ورزشی رایج آموزشگاهی به ویژه ورزش های پایه.

6-    مهارت در اجرای  برخی بازی های د بستا نی و پرورشی.

7-    مهارت در شناخت مفاهیم از طریق حرکت.

 

حیطه عاطفی:

1-    علا قمندی به رعایت نظم و انضباط واحترام به حقوق دیگران؛

2-    تمایل به رعایت نظافت وعادات بهداشتی؛

3-    پرورش روحیه تعاون ،همکاری  و مسئولیت پذ یری از طریق فعالیت های ورزشی؛

4-    علا قمندی به رعایت اصول اسلا می و اخلا قی در سا عات درس تربیت بدنی و فعا لیت های ورزشی؛

5-    علا قه به کسب آمادگی جسمانی و تندرستی ؛

6-    تمایل به بهره   مندی از سلا متی و تندرستی؛

7-    تمایل به شرکت در بازی ها و فعالیت های گروهی؛

8-    علا قه به کسب توسعه مهارت های ورزشی برای لذ ت بردن از فعا لیتها و غنی سازی اوقات فرا غت.

اهداف درس تربیت بدنی در دوره راهنمایی

 

حیطه شناختی:

1-    آگا هی از نقش تربیت بدنی در دستیبابی فرد به کما لا ت اخلا قی و انسانی؛

2-    آگا هی از اهمیت آمادگی جسمانی و ارتبا ط آن با سلا متی؛

3-    آگا هی از دانش و فنو ن  مر بوط به بر خی مهار تهای ورزشی؛

4-    آگاهی از قوانین و مقررات حا کم بر رشته های ورزشی؛

5-    آگاهی از برخی اصو ل حر کتی و بیو مکانیکی موثر در اجرای مهارتهای ورزشی؛

6-    آگاهی از تغییرات فیز یو لو ژی، جسمانی و احساس ناشی از  بلو غ؛

7-    آگاهی از نقش تر بیت بدنی و فعالیتهای جسمانی در بهبود نا هنجاری ها و حفظ تناسب اندام؛

8-    آگاهی از نقش تر بیت بدنی در مو قعیت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان وشکو فایی استعداد های آن؛

9-    آگاهی از نقش تربیت بدنی در غنی سازی اوقات فرا غت؛

10-          آشنایی با اصول بهداشت ،تغذ یه و کنترل وزن؛

  11- آشنایی با بعضی آسیب های ورزشی رایج و نکات ایمنی در ورزش

  12- آگا هی از نقش تر بیت بدنی در کاهش انحرافات اخلا قی و مفا سد اجتماعی؛

 13- آگاهی از نقش فعالیت های ورزشی در پیشگیری از بیماری؛

 14- آشنایی با اصول  و مبانی تر بیت بدنی؛

 

حیطه روان - حرکتی:

1-  مهارت در انجام تمرینات آمادگی جسمانی و تندرستی؛

2-    مهارت نسبی در حداقل دو رشته ورزشی رایج آموزشگاهی (یک رشته انفرادی، یک رشته گروهی)؛

3-    مهارت در بکارگیری برخی اصول حرکتی و بیو مکانیکی در انجام مهارتهای ورزشی؛

4-    مهارت در رعایت قوانین و مقررات حاکم بر رشته های ورزشی رایج آموزشگاهی؛

5-    مهارت در کنترل هیجانات و احساسات و تصمیم گیری صحیح و منطقی در لحظات دشوار؛

6-    رعایت نکات ایمنی، بهداشتی و اصول تغذیه در ورزش؛

7-    مهارت در کسب سرعت و دقت لازم در انجام فعالیت های ورزشی؛

8-    توانمندی در انجام فعالیت های ورزشی؛

9-    رعایت حقو ق دیگران و احترام گذاشتن به آنها؛

10-توانایی ایثارو گذشت در موقعیت های ویژه؛

     11-مهارت در خلا قیت و داشتن روحیه مشارکتی در فعالیت های ورزشی؛

     12-داشتن روحیه تعاون و همکاری در فعالیت ها؛

     13-مهارت در هدایت و رهبری گروه در موقعیت های ویژه؛

 

حیطه عاطفی :

1-    گرایش به رعایت اصول اخلاقی و اسلامی در ورزش؛

2-    علاقه به شرکت در فعالیت های ورزشی، حفظ و ارتقاء آمادگی جسمانی و تندرستی؛

3-    علاقه به یادگیری و توسعه فنون و مهارت های ورزشی؛

4-    علاقه به استفاده از فعالیت های ورزشی در اوقات فراغت؛

5-    تمایل به رعایت اصول مهم ایمنی، بهداشتی و تغذیه ورزشی؛

6-    علاقه به پیروی از قوانین و مقررات و حفظ نظم و رعایت حقوق دیگران؛

7-    تمایل به کنترل هیجانات و احساسات و تصمیم گیری صحیح و منطقی در لحظات دشوار؛

8-    گرایش به استفاده صحیح از اصول بیومکانیکی و حرکتی در مهارت های ورزشی؛

9-  تمایل به کاربرد مهارت های روان شناختی و عاطفی – اجتماعی (اعتماد به نفس، حس رهبری، مسئولیت پذیری، جمع گرایی، احترام به دیگران و ...)

 

 

 

 

 

اهداف درس تربیت بدنی در دوره متوسطه

 

حیطه شناختی:

1-    آگاهی از نقش تربیت بدنی دردستیابی فرد به کمالات اخلاقی و انسانی و ایجاد تعادل میان ابعاد وجودی او؛

2-    آگاهی از عوامل تشکیل دهنده آمادگی جسمانی و سلامتی، روش های حفظ و تقویت و ابزار سنجش آن؛

3-    آگاهی از نحوه اجرای مهارت های پیشرفته: حداقل یک رشته ورزشی انفرادی و یک رشته گروهی؛

4-    آگاهی از برخی اصول حرکتی و بیومکانیکی مؤثر در مهارت های ورزشی؛

5-    آشنایی با تاکتیک های اساسی: حداقل یک رشته انفرادی و گروهی، قوانین و مقررات حاکم بر آن؛

6-    آگاهی از اصول اساسی بهداشت، تغذیه و کنترل وزن و بکارگیری فعالیت های ورزشی در جهت بهبود آن ها؛

7-    آشنایی نسبت به آسیب های ورزشی رایج و بکارگیری اصول کمک های اولیه و نکات ایمنی در ورزش؛

8-    آشنایی نسبت به تغییرات فیزیولوژی، جسمانی و احساس ناشی از بلوغ؛

9-    آگاهی از نقش تربیت بدنی در غنی سازی اوقات فراغت؛

10-دانش نسبت به نقش فیزیولوژی، ورزش و تأثیر آن بر دستگاه های مختلف

    بدن   

      11 -آگاهی از نقش تربیت بدنی در کاهش انحرافات و مفاسد اجتماعی و اعتیاد

          به دخانیات و...          

     12-آشنایی با عوارض استفاده از مواد محرک و نیروزا در ورزش؛

    13-آشنایی با نقش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ورزش؛

    14-آشنایی با اصول و مبانی تربیت بدنی؛

 

حیطه روان  حرکتی :

1-    مهارت در انجام تمرینات آمادگی جسمانی و تندرستی؛

2-    توانایی در اجرای مناسب فنون و مهارت های پیشرفته: حداقل یک رشته ورزشی انفرادی و یک رشته گروهی؛

3-    توانایی دراجرای تاکتیک های اساسی: حداقل یک رشته ورزشی انفرادی و یک رشته گروهی؛

4-    توانایی کاربرد برخی اصول حرکتی و بیومکانیکی و فیزیولوژی در اجرای مهارت های ورزشی؛

5-  توانایی کاربرد اصول ایمنی حین فعالیت های ورزشی و استفاده مناسب از اصول اساسی کمک های اولیه در هنگام مواجه شدن با آسیب های ورزشی؛

6-    توانایی کاربرد مهم بهداشت و تغذیه درارتباط با فعالیت های ورزشی؛

7-    توانایی خلاقیت و داشتن روحیه مشارکتی در فعالیت های ورزشی؛

8-    مهارت در کنترل هیجانات،  احساسات و تصمیم گیری صحیح و منطقی در لحظات دشوار؛

9-    توانمندی در انجام وظیفه و مسئولیت پذیری در فعالیت های و رزشی؛

10-مهارت در رعایت حقوق دیگران و احترام گذاشتن به آن ها؛

     11-توانایی ایثار و گذشت در موقعیت های ویژه؛

    12-داشتن روحیه تعاون و همکاری درفعالیت ها؛

    13-مهارت در هدایت و رهبری گروه در موقعیت های ویژه؛

 

حیطه عاطفی :

1-    علاقه به رعایت اصول اخلاقی و اسلامی دراجرای مهارت های ورزشی؛

2-    علاقه به شرکت در فعالیت های ورزشی و حفظ و ارتقاء آمادگی جسمانی و تندرستی؛

3-    تمایل به یادگیری و توسعه مهارت های رشته های ورزشی و لذت بردن از آن ها؛

4-    علاقمندی به استفاده از اصول مهم حرکتی، بیومکانیکی و فیزیولوژیکی در فعالیت های ورزشی؛

5-    تمایل به رعایت اصول مهم ایمنی، بهداشتی و تغذیه ورزشی؛

6-    علاقه به پیروی از قوانین و مقررات، حفظ نظم و رعایت حقوق دیگران؛

7-    هیجانات، احساسات و تصمیم گیری صحیح و منطقی در لحظات دشوار؛

8-  تمایل به کاربرد مهارت های روانشناختی و عاطفی، اجتماعی (اعتماد به نفس، حس رهبری، مسئولیت پذیری، جمع گرایی، احترام به دیگران و ...)

9-    علاقه به استفاده بیشتر از فعالیت های ورزشی در غنی تر کردن اوقات فراغت؛